joi, 15 iulie 2010

Pregatim terenul..

Am apucat zilele astea sa mai citesc despre copii.. despre primele cuvinte, despre cum sa-l invatam sa vorbeasca.. Ma preocupa asta de pe acum, desi mai e ceva pana vom auzi un gangurit sau primul cuvant :)
Si aici se aplica regula ca fiecare copil e diferit. Varsta la care incep sa gangureasca sau sa vorbeasca difera de la copil la copil. De cele mai multe ori bebelusul pare ca mosteneste talentul sau antitalentul de a vorbi de la unul din parinti. Eu sper sa-l mosteneasca pe Rudi :)
Si daca aplic niste reguli pe care le-am citit, poate-poate.. E important sa vorbesti intruna, cat mai mult.. si nu doar lui, ci si celor din jur cand el este treaz si aude. Trebuie sa auda cat mai multe cuvinte.
Eu nu sunt genul vorbaret.. asa consider. Am momente cand imi mai dau drumul, dar rar :) Sunt oameni care vorbesc mult, parca stiu ce sa le spuna bebelusilor.. asa am avut mereu impresia despre cateva persoane - parca stiau limba lor. Eu nu sunt asa..
Si de asta consider ca am nevoie de ajutor la acest capitol. Si aplic tot ce citesc si ii vorbesc ca unui om mare, nu prea stiu sa ma "prostesc". Ii descriu actiunile pe care le fac - te ridic, te schimb, te pregatesc de culcare, facem baita, mergem tai-tai etc. Cand facem baita ii zic ca il spal pe cap, pe maini, pe degetele, la buric, pe calcaie etc. Cand o sa mai creasca si o sa vada mai bine o sa-i arat in oglinda nasucul, ochisorii, gurita etc. Si-o sa i le aratam si pe ale noastre, nu doar pe ale lui. Am citit ca ajuta sa imitam sunetele pe care le fac obiectele cand cad sau sunt lovite - poc, buf :) Bebelusului ii place sa auda sunetele astea.. Sau cuvintele simple si interjectiile pe care le putem folosi pentru senzatii, indemnuri sau forme de salut: au-au, hopa sus, tai-tai, bravo-bravo etc. Mai incolo vom continua cu sunetele scoase de animale si diverse rime simple. Trebuie sa evitam intrebarile descurajatoare: "Tu nu ai limba? Nu vrei sa spui ce e asta?"

Cand bebe intinde mana dupa un obiect pe care-l vrea, scoate doar un sunet sau nu vorbeste deloc. Iti dai seama de interesul lui doar din privirea lui si din mana intinsa. Nu trebui sa-i dam obiectul imediat, ci trebuie sa-l denumim: "vrei cana? (pauza) cana, da cana, uite cana." Pauzele sunt necesare pentru ca bebelusul, "socat" de cuvantul nou sa-l poata prelua in mintea lui, sa-l inregistreze, sa-l asocieze cu obiectul, pentru a fi mai sigur, pentru a-l controla mai bine.
Cand ia in mana un obiect nou, asteptam ca bebelusul sa-l atinga cu manuta lui, sa-l studieze si cand se uita la noi, atunci ii denumim obiectul. Si nu trebuie sa avem pretentia ca el sa repete corect cuvantul.. Nu trebuie umilit sau certat.. pentru ca-i dai senztia ca nu stie, ca nu e competent si il poate afecta pe viitor. Pentru copii, uneori pipaitul e mai important decat vazul si auzul. Cand ne da semnalul ca a receptionat prin pipait obiectul ii repetam cuvantul care-l denumeste.
Rabdarea e cuvantul cheie si de data asta.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu