duminică, 5 decembrie 2010

Dintii...

Ştiu că se zice "cu cât ies dinţii mai târziu, cu atât vor fi mai buni/ mai sănătoşi / mai frumoşi". Ceva adevăr este acolo, pentru că dacă apar târziu, se pot strica mai târziu. Ce înseamnă devreme sau târziu în cazul ăsta? O erupţie precoce înseamnă că dinţii de lapte apar înaintea vârstei de 4 luni, iar cei definitivi cu un an înaintea termenului normal (aproximativ pe la 5 ani). O erupţie tardivă înseamnă cu un an după termenul normal pentru dinţii definitivi şi tot ce apare după 10 luni pentru dinţii de lapte. La cei mai mulţi copii, dinţişorii apar în jurul vârstei de 6 luni.
Printre cunoscuţii noştri cu bebe.. la unii au apărut la 8 luni, la alţii încă nimic, deşi au puţin peste 9 luni.
Găseşti pe net şi prin cărţi scheme şi reguli legate de ordinea apariţiei dinţişorilor. Dar, trebuie precizat şi de data asta.. fiecare copil e unic, la fel şi dinţii lui.. Medicii stomatologi au infirmat teoria conform căreia dinţii care apar mai devreme, n-ar fi aşa de buni / puternici. Contează mai mult moştenirea genetică şi felul în care îi îngrijeşti de la început, mai ales pe cei de lapte.
Din cele citite până acum, am tras o concluzie.. toţi "scriitorii" de articole spun că mamele nu prea dau importanţă dinţişorilor de lapte pentru că "oricum pică". Se poate să fi fost aşa mai demult, datorită lipsei de informaţii şi a timpului alocat creşterii copilului. Eu vreau să cred că mămicile de azi sunt mai atente cu pruncii lor, îi învaţă de mici să se spele pe dinţi şi au grijă la cantitatea de zahăr din alimentaţie.
La noi, mugurasul apărut acum 2 zile a venit la aproape 6 luni.. deci nu-mi fac griji că ar fi venit prea repede.. mi-era teamă doar de episoadele faimoase care preced acest eveniment - mârâială, agitaţie, febră. Dar am scăpat de data asta. Acum masăm gingia de lângă vârful dinţişorului apărut pentru că simt că şi al doilea e pe drum. Se pare că nu am ştiut să-l descopăr pe primul, deşi l-am verificat zilnic.. Al doilea nu cred că ne mai ia prin surprindere :)
Dinţii sunt extrem de importanţi pentru viitorii dinţi (pierderea unui dinte de lapte poate duce la probleme ortodentice), pentru alimentaţie (pentru muşcat şi mestecat), pentru dezvoltarea limbajului (cu ajutorul dinţilor poate pronunţa toate literele / silabele / cuvintele) şi pentru încrederea în sine a copilului (dinţi cariaţi sau lipsa lor pot da motiv de glume celorlalţi copii).
Deci, lista de cumpărături trebuie actualizată - periuţă de dinţi.
Şi dacă tot nu l-am obişnuit cu biberonul, nu cred că ne apucăm de acum să-i dăm seara, la culcare un biberon de liniştire. Încă mai am de citit despre cariile de biberon, prima vizită la stomatolog şi metode de prevenire a problemelor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu